Ontvang onze nieuwsbrief:

Nieuw aangesloten: AGC Glass NL

Anton Peters verzorgt de rondleiding in AGC HQ Brussel tijdens de Booosting Glasdag, 4 juni 2014 Alle spelersbanken van WK 2014 zijn gemaakt van Tabletglas  (© AGC) Apple Campus  - ontwerp Norman Foster  (© AGC) 80.000 m2 glas in Nato HQ  (© SOM architects)

08 juli 2014: Via een kort interview stellen wij nieuwe aangeslotenen graag aan u voor. Vandaag AGC Glass Nederland, aangesloten bij Booosting sinds januari 2013.


Nieuw aangesloten! AGC Glass Nederland

 

Anton Peters (51) is opgeleid in zowel techniek als verkoop (HBO) en heeft ruim 20 jaar ervaring in diverse technisch-commerciële functies bij AGC Glass. In zijn huidige functie van Manager Architecturale Projecten Benelux merkt hij dat de complexiteit van de projecten in de loop der jaren sterk is toegenomen. Het pakket aan eisen werd groter en zwaarder. Te denken valt aan licht- en zontoetreding, kogel- en/of explosiewerendheid, geluidwering en beveiliging tegen in- en uitbraak.

Daglicht wordt steeds belangrijker in de architectuur. Glaskeuze heeft een enorme impact op materiaal- en energiegebruik maar ook op het comfort (lichthinder) en de gezondheid van gebruikers. De ontwikkelingen binnen AGC richten zich op de hoofdlijnen duurzaamheid en daglicht. Doel is om voor elk gebouw een energiebalans te creeëren tussen duurzaamheid en gezondheid.

Energie en duurzaamheid
Met het uitgangspunt “Meer met minder” wil men nog veel bewuster bezig zijn met de omgeving en het milieu in relatie tot de totale prestaties. AGC investeert veel in het hergebruik van materialen, minder transport, de afname van energiegebruik op alle productielocaties en op reductie van grondstoffen.

Daglicht in relatie tot gezondheid
“Het werd ook eens tijd!” zegt Peters. “Voorheen werd met name aan technische eisen voldaan en kwam de impact van het gebouw op werknemers op de 2e plaats. Vreemd eigenlijk, in de tuinbouw wordt werkelijk alles doorgemeten: wat is het beste voor het plantje? En bij mensen doen we dat niet.”

Daglicht is een informatiebron. Peters: “Als daglicht goed geregeld is, voel je je prettiger. Het contact met buiten, als een natuurlijk samenspel met de omgeving, geeft het gevoel dat je onderdeel uitmaakt van de buitenwereld. Die interactie is belangrijk voor de gezondheid van mensen. Hoe meer je het natuurlijk proces binnen bereik houdt, hoe positiever dat wordt ervaren. Technisch uit zich dit in hoge lichttransmissies en individuele regelsystemen. Anton is duidelijk geen voorstander van gekleurde beglazing: “want wij verkopen daglicht.”

Produktontwikkeling
De trend van de laatste vijf jaar is zo dun mogelijk gelaagd glas. Het basisglas is steeds transparanter en sterker én dunner geworden. In combinatie met slimmere en lichtere constructies staat dit garant voor gecombineerde eisen. Dagelijks werken circa 250 R&D-ers bij AGC aan de verbetering en ontwikkeling van nieuwe producten.

Toekomst bouw
Peters ziet de 1e lichtpunten verschijnen bij opdrachtgevers, alhoewel hij inschat dat het nog wel 3 à 4 jaar duurt voordat de recessie voorbij is. Onbenutte kansen liggen bijvoorbeeld op de ontwikkeling van de bestaande bouw. Als voorbeeld noemt hij het energieneutraal maken van monumenten, het upgraden van bestaande woningen en het wijzigen van bestemmingen van panden. Vooral bij gebouweigenaren die geen expert zijn (projectontwikkelaar, VVE, individue) kan het vergroten van kennis en het bieden van zekerheid veel opleveren. En dan denkt hij zowel aan de energierekening als aan het comfort van de gebruikers. Bijvoorbeeld door de juiste communicatie en het geven van vertrouwen over installatiepakketten voor energieneutrale woningen. “Dergelijke maatregelen leveren hen meer op dan spaarrente.”

Waarom aangesloten bij Booosting?
“Booosting is “anders dan anders”. Veel meer dan gemiddeld is de club met de toekomst bezig. Meerdere mensen zijn vanuit verschillende invalshoeken met innovatie bezig en dat vind ik interessant. Zo’n brede benadering van de toekomst biedt je inzicht in het innovatieproces. Onvervulde behoeften invullen, daar kom je vooral met elkaar achter.”

Vernieuwing is belangrijk en de bouw is een complexe markt. Als je wilt innoveren moet je de positie en functie van je eigen industrie in de totale markt kennen, maar ook begrijpen wat de behoeften zijn. De mensen bij Booosting weten erg goed wat de behoeften zijn, zij hebben een goed toekomstbeeld. De wijze waarop zij nieuwe ideeën, producten of processen ontwikkelen én vermarkten, helpt ons ook om steeds betere diensten en producten op de markt te brengen.” aldus AGC contactpersoon Anton Peters.

Ook nieuw : Bohemen Investments

 

4 juni vond de AGC Glasdag plaats.

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl