Ontvang onze nieuwsbrief:

Booosting workshop Ontwerpen in de fabriek III Verslag dag 3: De productie

Wessel v Beerendonk (li) + Lucas te Hall van Studio RAP plaatsen de 2 trapdelen van Scarpabotics
Robotproductie van de bushalte De kegeluitsneden van de bushalte Robotproductie van de boog (foto: Frank Huijben) Robotproductie van de boog (foto: Frank Huijben)

25 januari 2016: Verslag van de derde dag van de workshop Ontwerpen in de Fabriek III, met als onderwerp Digitaal vakmanschap; robotische fabricage in de architectuur. Op de derde dag de openbare productie van de trap, de robot had de boog en de bushalte al perfect gesneden in de dagen er voor.


Booosting workshop Ontwerpen in de fabriek III

Verslag dag 3: de productie


Het was vrijdag 15 januari voor de teams van de Booosting workshop Digitaal vakmanschap; robotische fabricage in de architectuur de dag van de waarheid. Zouden alle ideeën werken? Zou de uitvoering door de robot overeenkomen met de computermodellen? De drie teams hadden samen met Studio RAP tot het laatst hun modellen geperfectioneerd voor een perfecte uitvoering. Nu moest het gebeuren.


Wat er aan vooraf ging. In de serie Ontwerpen in de fabriek organiseerde Booosting haar derde workshop. Het thema van dit jaar was robotica en we waren te gast bij Studio RAP, een ontwerpstudio die zelf de beschikking heeft over drie robots. Drie teams van architecten, constructeurs en adviseurs stortten zich in deze workshop op de vraag welke mogelijkheden de robotica leverde voor ontwerpers. Na een gedegen introductie in het bedrijf, de technische mogelijkheden en de toetsing van de eerste modellen was het de 15de januari dus tijd om de robot aan het werk te zetten.


Voor het team Scarpabotics was het de uitdaging geen materiaal te verspillen. Uit een blok wilde het team een trap snijden die omgekeerd op elkaar kan worden gezet. De inspiratieborn was een trap van de Italiaanse architect Carlo Scarpa. Een trap met ongelijke treden waardoor een steile trap toch comfortabel loopt. De elegantie van het ontwerp bleek in de uitvoering. Met één eenvoudige snijbeweging van de robotarm werd een vloeiend verlopend oppervlakte verkregen met elegante krommingen. De logica van de armbeweging levert een complexe vorm die met andere productietechnieken alleen met de grootste moeite te fabriceren zou zijn.


Team de Kegelclub vertrok van een heel ander standpunt. Hun strategie was de blokken te ‘doorboren’ met verschillende kegelvolumes waardoor een strakke rechthoekige buitenzijde mooi contrasteerde met een dynamisch golvend binnenoppervlakte. Voor de vertaling van het ontwerp naar de uitvoering zijn alle twaalf ‘uitgesneden’ kegels samengevoegd tot één snijbeweging. Door deze aanpak ontstaat een binnenoppervlakte met krommingen, vouwlijnen en oppervlakten die niet op een confessionele methode te ontwerpen zijn. De dynamiek van het beeld is verrassend. Erom heenlopend oogt het van elke kant weer anders.


Het team Matroesjka stelde zichzelf eveneens ten doel om geen afval toe te staan. Zij gebruikten het snijden van het schuimblok om uit het volume een groter object te vormen. Als een Matroejska, de Russische speelgoedpoppen, kunnen alle elementen uit elkaar gehaald worden om vervolgens weer tot één object samengevoegd te kunnen worden. Bij de ontwikkeling van de snijbewegingen van de robot zijn de contouren van de eerste en het laatste blok gegeven evenals een gewenste draaiing. Het model, gemaakt met het softwareprogramma Grasshopper, genereert alle andere tussenvormen. Een sparing is in elk object opgenomen om er een trekkabel doorheen te trekken.

 

De workshop toonde enkele mogelijkheden van het produceren met de robot. Nu zijn nog alle objecten uit eps-blokken gesneden. In werkelijkheid zou dit ook uit bijvoorbeeld steen of hout kunnen. Het levert ongekende mogelijkheden voor de architect. Wel is duidelijk dat het van de ontwerpers kennis vergt van algoritmisch ontwerpen. Nu is nog maar een klein groepje ontwerpers hiertoe in staat. In de toekomst zullen het er ongetwijfeld meer worden. Met die kennis kan de ontwerper eenvoudig de fabricage naar zijn hand zetten. Voor ontwerpers een interessant vooruitzicht toch?

 

Frido van Nieuwamerongen
Architect / directeur Arconiko Architecten
Oud-bestuurslid Booosting
Initiatiefnemer “Ontwerpen in de Fabriek”

expo

De drie objecten zijn van 27-29 januari te zien op de Gevel 2016 in Ahoy’ Rotterdam.

 

vbnb: trap Scarpabotics, boog Matroesjka en het schaalmodel van de bushalte.

 

De Architect 26 januari 2016

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl