Ontvang onze nieuwsbrief:

10 jaar Booosting - Verslag Het Debat - De geest in de fles

Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen Detail tentoonstelling 10 jaar Booosting produktontwikkelingen

22 oktober 1998: Verslag van ‘De waarde van 10 jaar Booosting’ onderdeel van Het Debat ‘ De toekomst van de bouw’


De geest in de fles

Drie stellingen, één debatvoorzitter, vier deelnemers en een ‘meester met een griffel’ voor de beste in de klas en drie bellen tussen de rondes die nog de suggestie moeten wekken dat het er pittig aan toe zal gaan; op mij kwam dat helaas niet over. Voor een ieder die er niet bij aanwezig kon zijn een verslag.

Stelling 1: De toekomstige rol van het bouwbedrijf, de producent, de complete gebouwaanbieder.
Volgens De Jonge bestaat het bouwbedrijf niet. Er bestaat in de bouwpraktijk een segmentatie waarin vele rollen bestaan en men bepaalt zijn positie naar de markt en de omvang. Post ziet in de toekomst verschuivingen ten aanzien van macht en garanties binnen de partijen. Brouwer voorspelt dat de aannemer zijn expertise nog meer zal verliezen. Bouwen wordt in zijn ogen meer een kwestie van ontwerp, ontmoeting, connectie en verzameling en wel in het bijzonder betreffende de utiliteitsbouw. Daarbij staat het ontwerpproces voorop en niet het bouwproces. Brouwer moet er niet aan denken dat het gehele bouwproces in handen van grote aannemers komt. De ontwerpexpertise zal dan absoluut geen aandacht krijgen waardoor de kwaliteit niet kan worden gegarandeerd.

Stelling 2: De bijdrage van Booosting; luis in de pels of een instituut?
Brouwer: Booosting is opgezet vanuit een ongenoegen met het toen bestaande bouwproces. Door het propageren van het industriele bouwen dachten de oprichters als een olifant door de porseleinkast te denderen. Dit bleek echter lichtelijk overschat en het is ontaard in een club waar iedereen het zeer naar zijn zin heeft; dus niet zozeer de luis in de pels maar een luis op een zeer hoofd.
Post vindt dat er nog zoveel te veranderen is en De Jonge vindt een club rebellerende mensen altijd een positief teken. Bakker zegt dat EZ financiert als impuls om een doorbraak door te drukken. Het is niet de bedoeling dat EZ industriële proefprojecten van Booosting financiert. Jan Westra probeert nog een toezegging te forceren maar vergeefs; Booosting zal het voornamelijk van zijn leden moeten blijven hebben.

Stelling 3: Het is 2020, Booosting bestaat 30 jaar en we blikken 10 jaar terug.
Volgens Brouwer heet de AVBB dan de AVBBOOO en zijn alle faculteiten ondergebracht in een gebouw van het dan gefuseerde Hoogovens, Philips en General Electrics. Niet schaalvergroting, maar schaalverbreding.
De Jonge maakt een vergelijking met Ikea; die is het ook gelukt om ‘design’ aan de grote massa te brengen, en Booosting zal het ook lukken. Bakker verwerpt de oude Booostinggeluiden om het maken van gebouwen te vergelijken met het maken van vliegtuigen en auto's, volgens de Jonge kan een gebouw ook niet met andere producten worden vergeleken aangezien er andere emoties aan te pas komen.
Jan Westra heeft genoeg van vergelijkingen met auto's en vliegtuigen en ziet niet in waarom auto's andere emoties oproepen dan gebouwen.

Ik blijf verwachtingsvol zitten. Heren, was dit alles? Een licht fin de siècle gevoel bekruipt me. De rebellerende factor, zoals De Jonge het typeert, mis ik, terwijl iedereen het er over eens is dat er aan het bouwproces en de kwaliteit van gebouwen nog heel wat verbeterd dient te worden. Het gaat over van alles maar een duidelijke stellingname komt er naar mijn idee niet uit. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat die stellingname zou moeten zijn. De schaalverbreding van Brouwer komt nog het dichtst in de buurt van de kapstok waaraan toekomstige activiteiten kunnen worden opgehangen, zonder uitsluitend genoegen te nemen met een gezellig netwerk.

Ik ben nu een jaar lid, en heb nu al veel profijt gehad van dit netwerk, al was het alleen al om te begrijpen wat iedere partij binnen het bouwproces beweegt. Communicatie en kennis van elkaars activiteiten is tenslotte de sleutel tot succes en voortgang. Voldaan achteroverleunen niet.

Els Zijlstra
Materia

 

Lustrumprogramma 10 jaar Booosting

Naam:
Email:
Titel:
Commentaar:
Capcha:
Booosting platform voor koplopers in bouwinnovatie | T 06-2211 4701 | E info@booosting.nl | W www.booosting.nl