Op het voorterrein van het Spaarneziekenhuis in Hoofddorp is een voorzieningengebouw gemaakt in de vorm van een uitgesleten reuzensteen, ofwel de zwerfkei. Het nieuwe busstation is onderdeel van de Zuidtangent en is een innovatief project. Een vloeibaar busstation van polystyreen met polyester: een fluid vehicle.
Het station bestaat uit drie delen: de onderbouw en een linker- en rechterdakhelft. Het is gemaakt uit polystyreenschuim, populair gezegd uit piepschuim. Dit materiaal is niet alleen gekozen omdat het het enige materiaal was dat in het budget paste, maar ook om de vormmogelijkheden, haar isolatievermogen en de vormvastheid van de constructie.
De vorm is niet traditioneel met een mal gemaakt, maar industrieel gefreesd. Met een vijfassige freesmachine zijn de blokken van 4x1,25x1,25m exact op maat en vorm gefreesd. Hieruit is het vijftig meter lange, tien meter brede en vijf meter hoge gebouw samengesteld met een vrije overspanning van zo’n veertig meter.
De unieke schuimblokken verhuisden naar de bouwplaats, waar ze aan elkaar zijn gelijmd. Ze dienden in feite als "omgekeerde mal" voor de kunsthars, die er als een laminaatplaat van matte, naturelkleurige polyesterhars omheen is gespoten.
De omstandigheden zijn geschapen om op de definitieve locatie de polyester te verwerken. Om ervoor te zorgen dat de locatie droog en minimaal 12º Cwas, werd een tent neergezet met licht en verwarming. Dmv spuittechniek werden glas en hars tegelijk aangebracht. Het lamineren is bepalend voor de visuele uitstraling. De glasvezelversterkte polyester maakt de vorm stabiel en stijf, hij klemt in feite het polystyreen op de fundering. En de aansluitende naden van de schuimblokken zijn zo gelijkertijd netjes weggewerkt. Ter plaatse van de overgangen van horizontale naar verticale delen is de constructie versterkt om momentvast verbindingen te maken: de glasvezel verstekte laag is hier 8 mm dik in plaats van 5 mm. De polyester vloeit mooi over de banken, bij de overkapping e.d.
In het busstation is het buswachtershok, een ruim 15m2 verwarmde ruimte voor de chauffeurs, waaraan de overkapping voor de wachtende buspassagiers grenst.
Architect Nio (Nio architecten Rotterdam) vergelijkt de constructie vaak met een “surfplank van vijftig meter lang". De vorm is prachtig. Het proces is nieuw. De samenwerking van verschillende disciplines verliep snel. En polyester wordt veel in de botenbouw, maar nog weinig in woning- en utiliteitsbouw toegepast. Alle reden om met ons de achtergrondverhalen van alle projectdeelnemers aan te horen en van positieve kritiek te voorzien. Én uiteraard het fluid vehicle en de zwerfkei te bekijken.
Programma
15:00 Ontvangst
15:15 Welkom Jos Lichtenberg voorzitter Booosting
15:20 De opdracht - E. Haandrikman
15:30 Het ontwerp
Maurice Nio Nio architecten
15:45 De bouw
André Lont Ooms Bouwmaatschappij
16:00 Krachtswerking in de blob
Jan vd Windt Ingenieursbureau Zonneveld
16:15 Pauze
16:30 Presentatie freesmodellen
Jan de Boer Marin - Maritiem Research Instituut NL
16:45 Presentatie montage, constructie, kunststofwerken
Jan Schrama Poly Products
17:00 Film over de bouw van de Zwerfkei
17:15 Bezoek aan het busstation
18:15 Tegenlezing
Thijs Verburg Verburg Hoogendijk architecten & bestuur Booosting
18:30 Discussie
19:00 Borrel
20:00 Afsluiting
U bent van harte welkom!
Verslag projectbezoek De Zwerfkei